Velomobile STRADA - hyrd från velocraft.fi

I slutet av september passade jag på att hyra en velomobil från den enda firman som säljer och hyr liggcyklar och velomobiler i Finland. Velocraft.fi som finns i Ekenäs hade just under den tiden hyrt ut en Strada till Toholampi. Det här passade mig utmärkt då jag inte behövde åka hela vägen till Ekenäs. Vi kunde ju dela på transportkostnaderna.
Först tänkte jag cykla hem den från Toholampi - en sträcka på ca 110 km, men efter en stunds övervägan och som helt novis att cykla liggande, så beslöt jag ändå att transportera den i släpkärra.
Det visade sig vara ett bra beslut efter min fösta provtur. Att trampa i en velomobil i jämförelse med att cykla på cykel är nästan som att börja på nytt. Allt känns ovant och märkligt...

Att hyra en velomobil från Velocraft.fi kostar 240€/vecka.

Velomobile STRADA (http://en.velomobiel.nl/strada/)
























Teknisk data:


Technical specifications
Length2,65 m
Width0.76 m body/0.80 m outside front tyres
height0.95 m (unloaded)
Weight34.5 kg ready, including battery (yellow body)
Turning Circle8 m (depending on front tyre size)
Seat Angle35 - 40º (adjustable)

Stradan med en längd på 2,65 m och bredd 0,80 m rymdes mycket
väl i min kärra. Här på en parkering i Kälviä


Strada är gjord av Velomobile.nl i Holland. Firman tillverkar
också den större modellen Quest med inbyggda framhjul.

I och med att Strada har hjulen synliga så tycker jag att den har ett mycket
"sympatiskt" och "mysigt" utseende. För att minimera vindmotståndet
så har hjulen ett slags navkapslar av halt nylontyg... också på bakhjulet

Strada är kanske inte så strömlinjeformad som just t.ex.
Quest modellen men tack vare att den är en aning
rumphuggen så har det skapats en bra yta för en
praktiskt reflexyta som onekligen ger gigantisk
synlighet både på dagen och i skymning.
Tillsammans med en rad av positionsljus, bromsljus
och blinkers så blir detta en mycket säker och modern
helhet!

Stradan har bra frihöjd och en aning "fetare" däck som även inbjuder
till att åka lite "off-road" och  på grusvägar.
Det är också bra i och med alla farthinder som byggs i våra förorter.

Denna Strada har en fin frontlampa som kan regleras inifrån. Också några
små ledlampor finns som positionslysen för dagskörning. Fungerade
utmärkt sa de som mötte mig!

Stradan fångade onekligen allas blickar som en ovanlig tingest i
Nykarleby.

I Monäs hamn blev velomobilen som nästan en sak för
havet. Ser ut som en blandning av kanot och liten bil...

I och med att Stradan har utanpåliggande hjul så är den
mycket satbil i sidovindar och brantare kurvtagning.
Den har också en mycket bra svängradie på 8 meter.

Stardan i majestetiskt ljus i Kantlax hamn 

Här har jag skapat ett kontrasterande möte med en skrotbil på
parkeringsplatsen vid Sandåsen i Pedersöre. Man kan här också notera hur
fint reflexen fungerar på Schwalbe-hjulsidorna

Här behöver jag kanske inte kommentera något om "hållbar utveckling
och framtida trafikkultur"...

Stradans "ratt" eller "styre" innehåller en del finesser
och reglagen. Växlingen av de totalt 27 växlarna sker
genom att vrida reglagen. Vänster växlar man framme
3 klingor och höger 9 bakkassett. Styra gör man genom
att lätt vrida på hela T-delen. Mycket lätt och finurligt!

Bromsen finns på övre sidan av styret som en liten
"metallklämma". "Handbromsen" fungerar genom att
med den lilla-lilla metallbiten (strax ovan om mitt
pekfinger) kila fast bromsens handtag i bromsläge.
Blinkersreglaget är den lilla avbrytaren starx under
fingertoppen

För att lätt kunna trampa avspänt så kör man med
cykelskor och clipspedaler (här spd). Hålen i botten
på Velomobilen är till för att skapa rum för hälarna
men också för luftgenomströmning så att man inte
förgås av egen ånga och värme.
Det finna nog extra skyddskåpor att skaffa för
vinterföre....

Den minimala "instrumentpanelen" finns till vänster:
Några avbrytare för belysning och innerbelysning. En
liten färddator. Den lilla spaken strax bredvid den röda
ledningen är "hel-halv ljus reglage". Den gröna saken
längst uppe är ett batteripaket för strömförsörjningen.

Att kliva i och ur kräver en aning vighet och övning.
Denna Strada hade bara en bakspegel. Bra så... men
Kunde vara bra med en andra också på höger sida.
Säkerhet framför allt...

Här är sitsen/stolen uppfälld och man kan se det fina
hantverket på detaljerna. Många saker fästs enkelt
med kardborreband, som t.ex. kedjeskyddet.

Akterdelen kan man använda som bagageutrymme.
Hit ryms säkert två större matkassar eller sovsäck, tält och extra kläder.
Hela velomobilen är gjord av lätt aluminium och kolfiber.

Som regnskydd och "parkeringstäcke" finns en fin
huva av tjock neopren.

När man parkerar läggs den sista lilla luckan över hålet.
Mycket fin finish!

Här vill jag fästa uppmärksamhet på det fina hantverket
och exakta precision som finns i fogar och skarv.
Mycket välgjord lack. Stradan är också fint vaxad för
skydd mot väder och vind.
















































































































































































































































































































































































































































Kommentarer

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Nya Questen har anlänt

Låtlista för spinningpass

Gammal, liten, grafikpress till heders igen